Brugeroprettelse i Patientportalen

<< Klik for at se indhold >>

Brugeroprettelse i Patientportalen

Brugeroprettelse


Afhænger af klinikkens speciale samt opsætning.

 

De klinikker, der anvender NemID, kan vælge, at brugeroprettelse skal ske automatisk eller vælge, at brugeroprettelse skal håndteres manuelt i systemet. Manuel håndtering i forbindelse med brugeroprettelse er påkrævet hos de klinikker, der ikke anvender NemID.

 

Alle klinikker kan uafhængigt af valget om NemID altid manuelt oprette patienter, som bruger af Patientportalen fra 'Patienthovedet', hvor feltet 'e-mail' åbner formen til 'Patientportal'.

 

 

Anmodning om oprettelse godkendes automatisk


Patienter vil automatisk blive oprettet som bruger i Patientportalen med de rettigheder, som klinikken tilbyder af henholdsvis e-konsultation, e-tidsbestilling, e-receptfornyelse. Hvis en patient ikke findes i klinikken på forhånd, vil patienten automatisk blive oprettet i klinikken. For almen praksis klinikker forudsættes, at klinikken er patientens 'egen læge'.  

 

Bemærk! Forudsætter anvendelse af NemID samt indstilling, som skal sættes op af EG Healthcare Support.

 

 

Anmodning om oprettelse håndteres manuelt i 'Loginbestillinger' (Systemmanager)


Patienter vil ikke automatisk blive oprettet som bruger i Patientportalen. Anmodninger håndteres i Systemmanager under E-moduler -> Loginbestillinger.

 

Bemærk! Ved skiftet til den ny Patientportal er der ændringer til 'Loginbestillinger' skærmbilledet. Læs eventuelt afsnittet 'Loginbestillinger Patientportal'.

 

 

Patient oprettes manuelt fra 'Patienthovedet' i EG Clinea


Hvis patienter ikke selv skal kunne oprette sig som bruger af Patientportalen, skal oprettelse ske fra 'Patienthovedet' i feltet 'e-mail'.

 

Bemærk! Ved skiftet til den ny Patientportal er der ændringer til 'Patientportal' skærmbilledet (illustreret)

 

Opret en patient ved at indtaste patientens e-mail og vælge de funktioner, der skal være tilgængelige på Patientportalen og afslut med <Alt+P> eller ved at vælge knappen <Opret>. Der sendes et aktiveringslink til patientens e-mail, hvilket også vil fremgå øverst i en gul markering 'Afventer aktivering' (illustreret). Det er muligt at gensende aktiveringslinket ved at vælge <Gensend>.

 

Send ny kode sender en e-mail til patienten med link til nulstilling af adgangskode ved hjælp af <Alt+K> eller ved at vælge knappen <Ny kode>.

 

Tildel/fjern adgang til de forskellige funktioner på Patientportalen ved at henholdsvis sætte eller fjerne markering i 'E-konsultation', 'E-tidsbestilling', 'E-receptfornyelse'. Derudover kan sættes markering i 'Ønsker svar elektronisk' for at indikere, at patienten ønsker svar elektronisk via en e-konsultation.

 

I forbindelse med en patients fraflytning kan det være aktuelt at slette patientens tilhørsforhold til klinikkens Patientportal. Dette gøres på 'Patientportal' formen på Patienthovedet. Vælg <Slet> for at slette patienten. Det sletter udelukkende patienten i forhold til den egen klinik, og patienten kan oprette sig som bruger igen.

 

Er patienten derimod fortsat tilhørende i klinikken, men skal ikke kunne anvende Patientportalens funktioner, kan patientens rettigheder fjernes i stedet. Fjern markeringer i 'E-konsultation', 'E-receptfornyelse', 'E-tidsbestilling'. Det vil bevirke, at patienten ikke har adgang til andet end sin brugerprofil på Patientportalen og visning af tidligere e-konsultationer og/eller e-receptfornyelser.  

 

Skærmbillede


patientportal formen afventer aktivering

 

Patientportal skærmbilleder ses i vejledningerne, som findes i afsnittet 'Tips & Tricks'.