<< Klik for at se indhold >> Eksempel på samlet forløb på opret egen ydelse |
Nedenfor er et typisk samlet forløb ved oprettelse af ny ydelse med takster og efterfølgende niveauopdeling. Ønskes yderligere beskrivelse henvises til de respektive afsnit.
Opret egen ydelse og tilføj takster
Opret egen ydelse 1.Åbn Systemmanager med <Ctrl+Alt+A> eller fra menuen og vælg Ydelsesregistrering -> Ydelser. 2.Sørg for at fokus er i 'Ydelser'. 3.Tast <Ins> eller vælg <Ny> for at oprette ny ydelse. 4.Vinduet til 'Indsæt ydelse' fremkommer. 5.Udfyld ydelsesoplysninger i felterne. Ydelseskoder 0001-0099 kan anvendes. Læs eventuelt forklaring til felterne i afsnittet 'Funktioner og felter'. 6.Vælg <OK> for at gemme ydelsen. 7.EG Clinea viser meddelelse om, at ydelsen er oprettet og niveauopdelt som grundydelse og privatmarkeret. Vælg <OK>.
Tilføj takster til ydelsen 1.Marker ydelsen i 'Ydelser', som skal have tilføjet takster. 2.Sæt fokus i 'Takster' og tast <F2> eller vælg 'Ret' for at redigere. 3.Vinduet til 'Opdater takster' fremkommer. 4.Udfyld takstbeløb i felterne. Læs eventuelt forklaring til felterne i afsnittet 'Takster'. 5.Vælg <OK> for at gemme taksterne. 6.Vælg <Luk> for at lukke 'Ydelser'. |
Tilknyt tillægsydelse til den nye ydelse
1.Åbn Systemmanager med <Ctrl+Alt+A> eller fra menuen og vælg Ydelsesregistrering -> Niveauopdeling. Læs eventuelt mere i afsnittet Niveauopdeling. 2.Marker grundydelsen i 'Niveau 1 - grundydelse', som skal have tilknyttet en tillægsydelse. 3.Marker ydelsen i 'Ydelser', som skal være en tillægsydelse. Hvis flere tillægsydelser skal tilknyttes kan multimarkering med fordel anvendes. 4.Klik på knappen <Niveau 2>. Ydelsen bliver tilføjet som tillægsydelse til grundydelsen (niveauopdeling). 5.Tillægsydelsen vil fremgå af 'Niveau 2 - tillægsydelser'. 6.Vælg <Luk> for at lukke 'Ydelser'. |