<< Klik for at se indhold >> Patienthovedet <Ctrl+P> |
Stort set alt i EG Clinea er patientafhængig og kan derfor kun tilgås efter at have fremsøgt en patient på Patienthovedet.
Ofte stillede spørgsmål
1. På et tomt Patienthoved vælges <Ctrl+Ins> i feltet CPR eller der højreklikkes i feltet CPR og punktet 'Udenlandsk patient' vælges. 2. I vinduet der åbner, indtastes patientens eCPR i feltet 'Erstatnings CPR' 3. EG Clinea udfylder nu felterne 'Fødselsdato', 'Fornavn' og 'Efternavn' automatisk i henhold til patientens oprettede eCPR på FMK-Online. 4. Er patienten EU-borger udfyldes feltet 'Land' og eventuelt andre felter efter behov 5. Ved klik på <OK> bliver patienten oprettet i EG Clinea. |
1. På et tomt Patienthoved vælges <Ctrl+Ins> i feltet CPR eller der højreklikkes i feltet CPR og punktet 'Udenlandsk patient' vælges. 2. Skal patienten have oprettet et eCPR, højreklikkes i eCPR-feltet og punktet 'Åben FMK-online' vælges. 3. Patienten oprettes nu på FMK-online og får dermed tildelt et eCPR. 4. Følg herefter trin-for-trin-guiden herover "Hvordan håndteres en udenlandsk patient fra EU MED et kendt eCPR (erstatnings-CPR)" |
Hvordan håndteres en udenlandsk patient der IKKE har eCPR og IKKE skal have oprettet et eCPR (erstatnings-CPR)? |
1. På et tomt Patienthoved vælges <Ctrl+Ins> i feltet CPR eller der højreklikkes i feltet CPR og punktet 'Udenlandsk patient' vælges. 2. Indtast fødselsdato, navn og fornavn og køn. Er patienten EU-borger udfyldes desuden også feltet 'Land'. Herefter klikkes <OK> 3. Er patienten IKKE EU-borger og feltet 'Land' dermed ikke er udfyldt, fremkommer nu en advarsel om man ønsker at gemme patienten uden nationalitetskode og dermed uden mulighed for afregning. Dette klikkes der <Ja> til. Udenlandske patienter fra et ikke-EU land vil selv skulle afholde udgiften for deres lægebehandling. |
Hvordan oprettes og håndteres grænsegængere med det særlige sundhedskort?
Grænsegængere (personer, som arbejder i Danmark, men bor i udlandet), som har ret til sundhedsydelser på sygesikringens regning, skal have et sundhedskort kaldet ”Det særlige sundhedskort”. Sundhedskortet kan indlæses i EG Clinea på samme måde som det almindelige sygesikringskort (<F7> i CPR-feltet). Patienten oprettes med kortets data; fornavn, efternavn og patientens nummer, som angivet på patientens særlige sundhedskort. Herudover bliver patienten markeret som grænsegænger under ’Extra stamdata’. I nogle tilfælde indeholder patientens nummer på det særlige sundhedskort ikke fødselsdato - i de tilfælde vil datoen skulle indtastes i forbindelse med første indlæsning.
Læs eventuelt også Opret grænsegænger |
Dette gøres på "Vælg apotek" listen ved brug af <Ins>. Vælg apotekslisten er tilgængelig på patienthovedet og Ctrl+R Udleveringssted kan også oprettes i Systemmanageren |
Det er ikke muligt at slette patienter i EG Clinea. Patienter kan i feltet 'Art' på Patienthovedet have status inaktiv. Ved fremsøgning af patienter sorteres patienter med arten: død, lukket og inaktiv fra. De kan søges frem ved brug af knappen <Vis alle> i vinduet find patient eller hvis der søges med fuldt CPR-nr. |
Det er ikke muligt at slette patienter i EG Clinea, patienter kan i feltet art på patienthovedet ændres til status inaktiv. Omdøb patienten til noget sigende f.eks. Fejloprettet Patient og ændre patientens Art til inaktiv. Ved fremsøgning af patienter sorteres patienter med arten inaktiv fra. De kan søges frem ved brug af knappen <Vis alle> i vinduet find patient eller hvis der søges med fuldt CPR-nr. |
Indstillinger
Åbn 'Indstillinger' og vælg 'Patient' for at se, hvilke indstillinger, klinikken/brugeren selv kan administrere. Læs mere om, hvordan en indstilling kan ændres her. |
Der er indstillinger for Patient, som vil skulle ændres af EG Healthcare Support, som eksempelvis:
•Farveindikation er mulig på følgende felter: - syggr (sygesikringsgruppe) - cave Farven, der anvendes, er den fra valgte farvetema. Hvis ønsket er det muligt, at denne indikation i stedet er farven rød. •Ændring af hvor mange dage, der som minimum skal gå imellem hvert CPR-opslag. Standard er 30 dage. •Mulighed for at oprette alle patienter med det samme apotek f.eks. Receptserveren. •Resume kan vises på Patienthovedet ved at trykke <F3>, hvis dette er valgt på den enkelte bruger i Systemmanager. •Diagnoser kan sættes til automatisk at blive kopieret til resumé. •Der kan vises en besked med patientens cave. •Cave indikation i bundlinjen kan fjernes. •Meddelelse ved patientopslag, hvis der mangler kontaktlæge eller kontaktsygeplejerske. •Mulighed for at se udeblevne patienter i dagskontrollen. •Mulighed for i dagskontrollen at se hvis der er printet/sendt meddelelse i Ctrl+S på patienten. •Visning af feltet henvisende læge. •Mulighed for at slå visning af kalendernoten i patientens kalendertider fra. |