<< Klik for at se indhold >> 'Min Læge' app (MLA) |
Om 'Min Læge' appen
'Min Læge' appen er udviklet i et samarbejde mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet og Praktiserende Lægers Organisation (PLO).
Information fra PLO om 'Min Læge' appen kan ses her.
E-konsultation via 'Min Læge' appen
Når patienten sender en e-konsultation til klinikken fra 'Min Læge' appen, vil det i EG Clinea fremgå i både Modtagne svar og Journalen, at e-konsultationen er sendt fra appen. I Journalen fremgår det i diagnoselinjen med teksten 'E-konsultation (Modtager navn) - Min Læge app'.
Bemærk! Hvis EG Clinea har e-konsultationer indeholdende to ?-tegn, skyldes det, at det tidligere har været muligt at indsætte emoji tegn fra 'Min Læge' appen.
'Min Læge' appen og Patientportalen er synkroniseret således, at patienten kan læse e-konsultationer fra klinikken begge steder, og se afsendte e-konsultationer til klinikken begge steder.
Bemærk dog:
•Hvis patienten åbner en e-konsultation i 'Min Læge' appen, vil e-konsultationen også blive markeret som læst på Patientportalen.
•Hvis patienten åbner en e-konsultation på Patientportalen, vil e-konsultationen ikke blive markeret som læst inde i 'Min Læge' appen.
I EG Clinea vil det altid fremgå i Sendte Svar, om patienten har åbnet e-konsultationen (uafhængigt om den er åbnet via 'Min Læge' appen eller Patientportalen).
Selvom patienten ikke har en gyldig e-mailadresse på Patienthovedet, er det fortsat muligt at besvare en e-konsultation modtaget fra 'Min Læge' appen. I den forbindelse gør EG Clinea opmærksom på, at patienten kun vil modtage notifikation om e-konsultationen i 'Min Læge' appen og ikke via e-mail fra EG Clinea.
Hvis patienten ikke er markeret som aktiv i 'Min Læge', vil der ikke kunne sendes e-konsultationer til patienter uden e-mail registreret på Patienthovedet.
Understøttelse af e-konsultation via 'Min Læge' appen afspejler den opsætning, som er gældende for Patientportalen. Opsætningen foretages af EG Healthcare Support. Den aktuelle opsætning ses under Systemmanager -> E-moduler -> Min Læge app opsætning.
Hvis klinikken har slået e-konsultation fra på en bestemt patient (på Patienthovedet via feltet 'e-mail'), så vedkommende ikke kan sende e-konsultationer til klinikken, gælder dette kun for Patientportalen og ikke 'Min Læge' appen.
Feriebesked opsætning for Patientportalen slår også igennem for 'Min Læge' appen. Bemærk! 'Min Læge' understøtter dog ikke visning af selve feriebeskeden. Læs afsnittet Ferieperiode håndtering.
Tidsbestilling via 'Min Læge' appen
Når patienten bestiller en tid i klinikken fra 'Min Læge' appen, vil det i EG Clinea i Beskeder fremgå, at tidsbestillingen er foretaget via appen.
'Min Læge' appen og Patientportalen er synkroniseret således, at patienten selv kan bestille/aflyse tider i klinikken begge steder, og se tidsbestillinger foretaget af klinikken begge steder.
Hvis en tid aflyses enten af klinikken i EG Clinea, eller af patienten via Patientportalen eller 'Min Læge' appen, vil tiden også blive fjernet de øvrige steder.
Hvis patienten registreres som udeblevet i EG Clinea, vil tiden også blive fjernet fra oversigten over aftaler i 'Min Læge' appen.
Hvis en tid sættes i Kø i EG Clinea, vil tiden også ændre status i 'Min Læge' appen til "Status ankommet".
Bestiller patienten en tid i 'Min Læge' appen, hvor tiden er knyttet til et oplysningsskema i EG Clinea, får patienten i forbindelse med tidsbestillingen vist en besked om, at oplysningsskemaet skal udfyldes samt et link til Patientportalen, da udfyldelse skal foretages i Patientportalen. Status på om et oplysningsskema er udfyldt eller ej, samt dato herpå, vil kun fremgå i Patientportalen. Ligesom i Patientportalen, kan oplysningsskemaet tilgås igen ved at klikke på selve tiden i oversigten over tider i 'Min Læge' appen, hvor samme link som ved tidsbestilling vil fremgå.
Understøttelse af tidsbestilling via 'Min Læge' appen afspejler den opsætning, som er gældende for Patientportalen. Opsætningen foretages af EG Healthcare Support. Den aktuelle opsætning ses under Systemmanager -> E-moduler -> Min Læge app opsætning.
Hvis klinikken har slået tidsbestilling fra på en bestemt patient (på Patienthovedet via feltet 'e-mail'), så vedkommende ikke kan bestille tider i klinikken, gælder dette kun for Patientportalen og ikke 'Min Læge' appen.
Særligt gældende for patienter under 15 år i 'Min Læge' appen
Særligt gældende for patienter under 15 år er, at hvis der oprettes en e-konsultation og bestilles en tid, vil alle forældremyndighedsindehavere kunne se e-konsultationen og aftaletidspunktet i 'Min Læge' appen. Dette gøres der opmærksom på i Patientportalen.
Receptfornyelser via 'Medicinkortet' appen
Patienterne kan ikke bestille medicin via 'Min Læge' appen. I stedet henvises patienterne til 'Medicinkortet' appen.
I EG Clinea fremgår anmodninger om receptfornyelser fra 'Medicinkortet' appen i modulet Medicin med teksten 'FMK patient bestilling'.
Yderligere funktioner i 'Min Læge' appen
Bemærk! 'Min Læge' appen udvikles hele tiden. Nedenstående liste er derfor muligvis ikke udtømmende.
I 'Min Læge' appen kan patienten også se:
•Prøvesvar (se nedenfor)
•Henvisninger
•Vaccinationer
•Diagnoser, evt. med link til relevant forløbsplan
•Spørgeskemaer
•Ydelsesbeskeder
Særligt vedrørende prøvesvar:
Det er muligt at se udvalgte laboratoriesvar fra EG Clineas Laboratoriemodul i 'Min Læge' appen. I 'Min Læge' fremgår de under 'Prøvesvar'. Hvilke prøvesvar er defineret PLO, som ligeledes har defineret en beskrivelse til prøvesvarene og sat grænseværdierne for de enkelte prøvesvar. På nuværende tidspunkt vil patienter kunne se prøvesvar tilbage til 2013.
Vedhæftede bilag til et prøvesvar vil ligeledes kunne ses i 'Min Læge' appen, i detaljerne til prøvesvaret. Hvis der foreligger mere end ét prøvesvar tilhørende samme prøve, vil en graf vise udviklingen over tid, i detaljerne til prøvesvaret.
Send klinikbeskeder via 'Min Læge' appen
Der kan sendes beskeder til specifikke grupper af patienter via 'Min Læge' appen. Det er kun muligt at sende til patienter, som er oprettet i appen, og klinikbeskederne vises kun i 'Min Læge' appen.
Beskederne sendes via PLO's og PLSP's service Klinikbeskeder, som tilgås via Menu > Links > Klinikbeskeder og spørgeskemaer.
Find en introduktion og vejledning til oprettelse af klinikbeskeder i denne vejledning.