<< Klik for at se indhold >> EG Clinea - version 24.2 |
EG Clinea 24.2
Lægemiddelstyrelsen har opdateret processen for bivirkningsindberetning, hvilket betyder følgende ændringer i EG Clinea:
Layoutmæssige ændringer og mulighed for at gemme indberetning som kladde Der er foretaget layoutmæssige ændringer i vinduet til bivirkningsindberetning for at optimere arbejdsgangen. Samtidig er der tilføjet et tal i parentes på hvert faneblad. Dette tal indikerer hvor mange oplysninger, der er anført på det enkelte faneblad.
Som noget nyt kan en bivirkningsindberetning nu også gemmes som kladde. Ved klik på <Gem> bliver der autogenereret en journalkontakt. Kladden åbnes ved højreklikke på journalkontakten og vælge Gå til modul eller taste <F3>.
Konsekvens skal fremover angives pr. bivirkning Der skal nu angives konsekvenser for hvert enkelt bivirkning i stedet for hele bivirkningsindberetningen. Dvs. ved tilføjelse af en bivirkning på indberetningen skal der i feltet 'Bivirkningen medførte' vælges konsekvenser, som kun gælder for dén ene bivirkning og det symptom, som registreres nedenunder. Når alle informationer om bivirkningen er indtastet og bivirkningen tilføjes med knappen <Tilføj>, bliver felterne nulstillet, så der i samme vindue kan tilføjes en ny bivirkning med dertilhørende konsekvenser.
Der kan også angives yderligere oplysninger fælles for alle bivirkningerne i et nyt tekstfelt på fanebladet 'Bivirkninger'.
Hvis der vælges 'Død som følge af bivirkningen' som konsekvens, bliver der automatisk valgt 'Dødelig' i status, og omvendt. Når denne bivirkning tilføjes, åbner der som vanligt et nyt vindue til angivelse af dødsårsag. Hvis det markeres, at obduktion er foretaget, kan der tilføjes yderligere info herom i et nyt tekstfelt.
Angiv delvis dato, hvis præcis dato er ukendt På alle datofelter kan der nu angives en delvis dato. Dette kan være måned og år, eller blot år. Delvis dato indsættes ved at placere fokus i datofeltet og bruge genvejstasten <Alt+Ins>. Hvis der kun skal angives år, sættes 'Måned' til at være blank.
På denne måde kan der eksempelvis angives blot måned og årstal for hvornår en bivirkning er startet, hvis den præcise startdato er ukendt. Ved beregning af medicin ud fra bivirkningens startdato anvendes sidste dag i måneden/året ved valg af delvise datoer.
Kun mistænkt præparat markeres automatisk som relevant På fanen 'Medicin' er det nu kun det mistænkte præparat, som bivirkningsindberetningen laves ud fra, der automatisk markeres som relevant med flueben. Tidligere blev alle samtidige præparater markeret. Ved redigering af et præparat i listen, eller oprettelse af et nyt præparat, er der i feltet 'Batchnr.' implementeret en genvejstast til at indsætte teksten "Haves ikke". Genvejstasten er <Ins>.
Oprettelse af bivirkningsindberetning ud fra Vaccinationskort Ved tilføjelse af en vaccine som mistænkt præparat, og vaccinen indgår i et vaccinationsforløb, vil der i feltet 'Yderligere oplysninger om det samlede forløb' automatisk blive indsat detaljer om vaccinationsforløbet. Teksten fra vaccinens 'Forebyggelse imod' indsættes automatisk i feltet 'Indikation' (ses ved redigering af præparatet i listen).
Nyt faneblad til undersøgelser Tilføjelse af undersøgelser, som er relevante i forbindelse med bivirkningsindberetningen, er flyttet ind på en ny fane ved navn 'Undersøgelser'. Navn og resultat på en undersøgelse kan indtastes manuelt, eller der kan tilføjes en prøve med resultater fra patientens laboratorieskema. Det gøres ved at klikke på de tre prikker i feltet 'Navn'. Her vises en liste over de prøver, som er foretaget efter bivirkningens startdato.
|
I forbindelse med PLSP's projekt Den Digitale Svangrejournal er der foretaget nogle ændringer i EG Clinea.
Der er tilføjet en ny knap i Svangerskabs-vinduet samtidig med, at den eksisterende knap <Hent PDF> er blevet omdøbt. Der findes nu knapperne <Svangrejour.> og <Vandrejour.>, og de giver mulighed for at hente en PDF af hhv. patientens svangrejournal og vandrejournal fra Den Digitale Svangrejournal. PDF'erne kan gemmes i Mediamodulet. Knappen <Svangre> anvendes fortsat til at åbne Den Digitale Svangrejournal i en browser, så den kan udfyldes.
Samtidig vil der fremover automatisk komme en opgaverekvisition på oprettelse af en sygehushenvisning, når Den Digitale Svangrejournal oprettes på patienten. Opgaverekvisitionen lander i indbakken i Beskedmodulet.
Ved dobbeltklik på beskeden/opgaven, åbnes patientens journal og der påbegyndes automatisk oprettelse af en sygehushenvisning. Her skal der vælges modtager, og henvisningen skal udfyldes med relevante informationer og henvisningsdiagnose. Der bliver automatisk vedhæftet de to PDF'er fra Den Digitale Svangrejournal. Dette ses ved, at knappen <Vedhæft> lyser orange.
Når henvisningen er oprettet, bliver opgaverekvisitionen i Beskedmodulet automatisk markeret som håndteret.
Hvis der påbegyndes eller redigeres en sygehushenvisning fra Henvisningsmodulet, hvor der i forvejen ligger en opgaverekvisition på patienten, vises besked om, at der er en uafsluttet opgaverekvisition fra Den Digitale Svangrejournal. Hvis det her vælges, at denne opgave skal udføres, bliver de to PDF'er automatisk vedhæftet som beskrevet ovenfor.
En opgaverekvisition kan godt afvises, der skal blot angives en afvisningsårsag.
I samme forbindelse er højrekliksfunktionen Indsæt svangrejournal tekst i sygehushenvisninger blevet fjernet. |
I forbindelse med PLO's projekt Ydelsesstøtte er der blevet implementeret en række "råd og regler", som skal hjælpe jer med med at afregne ydelser korrekt.
Der sker i form af en udvidet hjælpetekst, som vises, når der tages en konsultationsydelse samme dag, hvor der allerede er taget mindst én konsultationsydelse. Hidtil har hjælpeteksten kun informeret om antal ydelser, som allerede er taget. Nu fremgår der en liste med hvilke konkrete ydelser, som allerede er taget, samt klokkeslæt for, hvornår de er taget.
Hjælpeteksten kan blive vist ved manuel ydelsesregistrering, samt ved ydelsesregistrering, som sker automatisk ved ny journalkontakt, ved nyt korrespondancebrev, ved ny e-kons til patienten og via kodeforkortelser.
Hjælpeteksten vises kun, når der oprettes en sygesikringsafregning, og således ikke en almindelig faktura.
Nedenstående billede viser et eksempel.
|
Nu vises dato for seneste ydelse på patienten i informationslinjen allerøverst i EG Clinea. Det fremgår i forlængelse af de øvrige patientinformationer i formatet "K:xx.xx.xxxx". Udover patientinformationer vises fortsat navnet på det aktuelle modul og dags dato.
Nedenstående billede viser et eksempel.
Hvis der aldrig har været taget en ydelse på patienten, vises informationen ikke. |
Hvis der er angivet en specifik titel i feltet 'Titel' på brugeren under Menu > System > Brugere, bliver denne titel vist i parentes efter brugerens navn på Patientportalen, når patienter skal vælge en modtager til en e-konsultation. Hvis der ikke er angivet nogen titel, vises brugertypen i stedet.
Eksempel: Hvis brugeren Line Jensen har brugertypen Læge, og der i titel er angivet "Jordemoder", bliver det viste navn på Patientportalen: "Line Jensen (Jordemoder)". Hvis ikke der er angivet en specifik titel, vises "Line Jensen (Læge)". Hvis visning af brugertype er fravalgt, vises blot "Line Jensen". |
Der er tilføjet en ny undermappe, kaldet 'Internt', til mappen 'Sendt' i Beskeder. I denne undermappe gemmes alle afsendte interne beskeder for den bruger, der er logget ind i EG Clinea.
Hvis en intern besked er sendt til en enkelt bruger, vises modtagerens navn på oversigten i kolonnen 'Til'. Hvis en intern besked er sendt til flere brugere, vises teksten 'Flere brugere' i kolonnen 'Til', mens navne på alle brugere, som har modtaget beskeden, kan findes i beskedteksten.
|
Der bliver nu tilføjet betalingsID på en faktura, når den overføres til regnskabssystemet Brandsoft. |