<< Klik for at se indhold >> EG Clinea - version 24.4 |
EG Clinea 24.4
Fælles Stamkort er et nationalt projekt som sikrer, at sundhedspersoner får nemmere og sikker adgang til stamoplysninger på tværs af sektorer, og patienter og pårørende får mulighed for at sikre, at deres stamoplysninger er korrekte via sundhed.dk. Læs mere om Fælles Stamkort hos Sundhedsdatastyrelsen her: https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/etsamletpatientoverblik/faelles_stamkort
Med implementering af Fælles Stamkort medfølger nedenstående ændringer i EG Clinea. Ændringerne er tilgængelige for både almen praksis og speciallægepraksis.
Nyt på Patienthoved En ny checkboks, 'Fravalg af genoplivningsforsøg v. hjertestop', er tilføjet ovenfor visningen af kliniklæge. Checkboksen er kun synlig på patienter over 60 år, da dette er aldersgrænsen for at kunne fravælge genoplivning på sundhed.dk. Hvis patienten har registreret fravalg af genoplivning, vil checkboksen være markeret og fremgå med fed skrift. Indtil den 22. januar 2025 vil checkboksen dog vise et spørgsmålstegn som standard, da funktionen til at registrere fravalg af genoplivning først idriftsættes denne dato.
Patientens telefonnumre vises nu på en lidt anderledes måde. Numrene kan fremover kun redigeres ved at klikke på de tre prikker ud for 'Telefon' eller 'Mobil'. Telefonnumre på Patienthoved i EG Clinea overskrives med de numre, der er registreret på Fælles Stamkort, når der foretages et patientopslag. Hvis der endnu ikke er registreret telefonnumre på Fælles Stamkort, vil telefonnumre i EG Clinea stadig blive vist på Patienthoved, dog markeret med advarselsfarve (oftest rød farve) for at indikere manglende synkronisering med Fælles Stamkort. Når musen holdes over de markerede telefonnumre, vises ligeledes info om manglende synkronisering. Så snart telefonnumrene i EG Clinea bliver manuelt redigeret, og dermed sendt til Fælles Stamkort, vil de ikke længere være markerede.
Nyt vindue til visning af Fælles Stamkort En ny knap, <Stamkort>, er tilføjet nederst på Patienthoved.
Her åbner er vinduet 'Fælles Stamkort', som er inddelt i fanerne Patient og Pårørende.
På fanen Patient fremgår oplysninger fra CPR-registret vedrørende: •Patientens CPR-nummer, navn, adresse, sygesikringsgruppe •Valgt læge •Forældremyndighed samt oplysninger fra Fælles Stamkort vedrørende: •Kontaktinformation (telefonnumre) - denne information kan oprettes/ændres i EG Clinea •Foretrukket sprog - denne information kan oprettes/ændres i EG Clinea •Midlertidig adresse - denne information kan oprettes/ændres i EG Clinea •Tandlæge •Registreringer i diverse registre
På fanen Pårørende fremgår en liste over pårørende, som patienten selv har registreret via sundhed.dk, eller som sundhedspersonale har registreret. Denne information kan oprettes/ændres i EG Clinea.
<-->
Når du gemmer ændringer i vinduet 'Fælles Stamkort' i EG Clinea, synkroniseres data automatisk med Fælles Stamkort/sundhed.dk. Ligeledes bliver oplysningerne i EG Clinea automatisk opdateret ved ændring af stamoplysninger på Fælles Stamkort/sundhed.dk. Nedenunder de oplysninger, som hentes fra Fælles Stamkort, vises information om, hvem der sidst har ændret oplysningen, og, når musen holdes over informationen, hvornår det er ændret.
Hvis CPR-nummeret på Patienthoved ikke er patientens nuværende CPR-nr., så vises det nuværende CPR-nr. på Fælles Stamkort, markeret med advarselsfarve. Når musen holdes over det markerede, vises ligeledes info om nyt CPR-nr.
Rettigheder og tilgængelighed Data fra Fælles Stamkort er beskyttet af rettighedskontrol. For at du som bruger i EG Clinea kan se data fra Fælles Stamkort, skal du enten have autorisations-ID eller CPR-nr. registreret i Systemmanager under System > Brugere. Er der kun registreret CPR-nr., skal du også være logget ind med MitID i EG Clinea, for at have rettighed. Brugere uden rettighed vil ikke kunne åbne vinduet 'Fælles Stamkort' via knappen <Stamkort>, og telefonnumre på Patienthoved vil være skjulte og ikke-redigerbare, ligesom checkboksen for fravalg af genoplivning blot vil vise et spørgsmålstegn, uanset checkboksens status.
Hvis Fælles Stamkort ikke er tilgængeligt for den aktuelle patient, vises i vinduet 'Fælles Stamkort' i EG Clinea kun oplysninger fra CPR-registret, og øvrige felter vil være blanke.
Logning af opslag i Fælles Stamkort Ved åbning af en patient i EG Clinea, vil der fremover blive sendt oplysninger til MinLog om, at brugeren har foretaget opslag i Fælles Stamkort. Det skyldes, at nogle oplysninger fra Fælles Stamkort bliver vist allerede på Patienthoved (kontaktoplysninger i form af telefonnumre samt checkboks til fravalg af genoplivning). Logning vedrørende opslag i Fælles Stamkort kan ses af patienten i 'Log' på sundhed.dk. Der oprettes kun én log pr. bruger pr. patient i døgnet. |
Vi har tilpasset felterne ved udfyldelse af en speciallægehenvisning, på anmodning af FAPS (Foreningen Af Praktiserende Speciallæger) i forbindelse med seneste MedCom certificering.
Overskriften 'Anamnese' er nu blevet til et såkaldt hint-label, hvilket betyder, at der vises en hjælpetekst, ved klik på 'Anamnese'. I hjælpeteksten fremgår hvilke oplysninger, henvisningen bør indeholde, og er således en påmindelse om at få de relevante informationer med.
I samme ombæring er felterne 'Cave', 'Aktuel medicin' og 'Tidl. relevante undersøgelser' fjernet fra speciallægehenvisningen, og det samme gælder funktionerne til at hente cave fra Patienthovedet og aktuel medicin fra Medicinkortet. I stedet skal alle de relevante oplysninger nu fremgå i en samlet beskrivelse i feltet 'Anamnese'. Her kan naturligvis anvendes systemfraser til at indsætte data andre steder fra systemet.
På tidligere oprettede/sendte speciallægehenvisninger vil indholdet fra de tre fjernede felter være flyttet til feltet 'Anamnese'. Kiropraktorhenvisning er ændret på samme måde, da denne er en kopi af speciallægehenvisningen.
|
Afprøvningsperioden for Digital Svangrejournal er slut, og projektet rulles derfor ud til alle klinikker i almen praksis. Det betyder, at arbejdet med patienter i graviditetsforløb bliver lettere for jer i klinikken.
Digital Svangrejournal gør processen med udfyldelse af svangre- og vandrejournal mere smidig, da den gravide selv kan indtaste data via Min Læge appen. Samtidig bliver oprettelsen af en sygehushenvisning med de udfyldte blanketter mere automatiseret.
Du kan finde mere information om, hvad Digital Svangrejournal er, og hvordan du bruger den i praksis, i PLSP's og MedComs vejledninger her: •Specifik vejledning til Digital Svangrejournals samspil med EG Clinea (fra maj 2024): https://eg.dk/siteassets/media/files/documentation/eg-healthcare/quickguide-eg-clinea_maj-2024.pdf •Generel vejledning (fra november 2024): https://medcom.dk/wp-content/uploads/2024/05/Vejledning-til-Digital-Svangrejournal.pdf •Generel videovejledning (fra oktober 2024): https://vimeo.com/1022818640
Du kan også læse mere i kapitlet her: Digital Svangrejournal |
Vi har opdateret Medicinkortet, så kolonnen 'Udleveret' nu også viser antal udleveringer på annullerede recepter.
Normalt vises udleveringsinformation som X/Y, hvor X indikerer antal udleveringer, der er foretaget, og Y indikerer antal mulige udleveringer. Tidligere blev udleveringsinformation fjernet, når en recept blev annulleret, for at undgå forvirring omkring hvorvidt der var udleveringer tilbage. Fremadrettet, på annullerede recepter, vises kun antal udleveringer, der er foretaget. Det vil sige, er der foretaget to udleveringer, vises altid 2/2, uagtet hvor mange udleveringer der var tilbage på recepten, før den blev annulleret.
Denne nye visning giver således bedre indsigt i udleveringshistorikken på annullerede recepter. |
Vi har forbedret højrekliksfunktionen Hent relationer i listen over patientens relationer på Patienthovedet. Ved klik på Hent relationer opdateres relationerne med sidst registrerede status, så afdøde relationer altid vises med grå skrift. Dette gælder også selvom den afdøde relation ikke er oprettet som patient i EG Clinea.
Derudover fremgår oplysning om manglende forældremyndighed nu også på relationer af typen 'Barn', hvis patienten, som er forælder, ikke har forældremyndighed over barnet.
|
Ved udskrift af data fra patientjournalen via Andre > Udskriv patient, er det nu muligt at inkludere patientens kalenderaftaler på udskriften.
Hvis kalenderaftaler tilvælges, vil der både fremgå tidligere og fremtidige aftaler på udskriften. En kalenderaftale vises på udskriften med dato, tidspunkt, navn på kalender og evt. note. Derudover fremgår information om hvilken bruger, der har oprettet kalenderaftalen og hvornår, samt eventuel information om at kalenderaftalen er ændret, flyttet, aflyst eller markeret som ankommet.
|
I Medicinkortet, på ordinationer med strukturerede doseringer, kunne der indtil nu på recepten stå "Dosering efter skriftlig anvisning". Denne tekst er nu ændret til "Dosering i henhold til lægemiddelordinationen", for at sikre bedre gennemskuelighed for apotekerne. |
I vinduet 'Extra stamdata', som åbnes med <Extra F6> på Patienthovedet, er feltet 'Landekode' blevet fjernet, da feltet ikke længere anvendes. |
Ved oprettelse af en ny køaftale i en opgaveliste-kø, bliver navnet på den aktuelle kø nu vist i oprettelsesvinduet. Denne ekstra information er med til at sikre, at køaftalen oprettes det korrekte sted. Samtidig er layoutet i oprettelsesvinduet blevet omstruktureret for bedre at passe til arbejdsgangen.
|
I forbindelse med krav i den nye bogføringslov er der implementeret en ændring, således at udskrevne fakturaer på slettede patienter fortsat kan ses i systemet.
En udskrevet faktura på en slettet patient vil således blive vist på den oversigt, som fremkommer ved funktionen Ydelsesregistrering > Overfør fakturaer til finans i Systemmanager. Dog vil kolonnerne 'CPR' og 'Navn' være blanke, hvis patienten er slettet. Det samme gælder for den oversigt, som fremkommer ved funktionen Ydelsesregistrering > Søg faktura i Systemmanager. Her vil kolonnerne 'CPR' og 'Ansv.' ligeledes være blanke, hvis patienten er slettet. Dog vil data, som fx CPR-nummer, på den slettede patient fortsat fremgå på selve fakturaen, når den vises, i henhold til bogføringsloven.
|
Vi har implementeret to initiativer for at gøre opmærksom på eventuel manglende registrering af aktionsdiagnose. Det er implementeret på anmodning af FAPS i forbindelse med seneste MedCom certificering.
Initiativerne er: •Når der gemmes eller sendes en speciallægeepikrise, hvorpå der er registreret en bidiagnose, men ingen aktionsdiagnose, vises information herom som en anbefaling til at registrere en aktionsdiagnose. •Ved oprettelse af journalnotat uden aktionsdiagnose, og der er åbent forløb, som er minimum ét år gammelt, og hvor der ikke har været registreret en aktionsdiagnose inden for de sidste 12 måneder, og der samtidig ikke findes journalnotat med aktionsdiagnose inden for det seneste år, vises information herom som en anbefaling til at registrere en aktionsdiagnose. |
Journalnotater, forløb og LPR-forløb kan nu markeres som 'Privatbetaling'. Dette er implementeret på anmodning af FAPS i forbindelse med seneste MedCom certificering.
Markeringen skal sættes på diagnosekoder i de tilfælde, hvor der er tale om en patient, som ikke behandles under den offentlige sygesikring. Markeringen kan sættes i en ny checkboks ved oprettelse og redigering af et journalnotat (illustreret nedenfor), og ved redigering af forløb og LPR-forløb. På LPR-forløb kan markeringen kun sættes på grundforløb, da underforløb automatisk arver markeringen. Informationen sendes med til Sentinel.
|
Region Nordjylland, som administrerer Fælles Medicin Beslutningsstøtte (FMB), arbejder i øjeblikket på en ny og forbedret version af beslutningsstøtten. I den forbindelse er der foretaget nogle ændringer i EG Clinea til afprøvning af den nye version af FMB. Bemærk, at dette kun er tilgængeligt for udvalgte klinikker, der deltager i pilotprojektet. De involverede klinikker er informeret.
Der er tilføjet to nye beslutningsstøttefaktorer, så der nu i alt er 14 faktorer som udgør Fælles Medicin Beslutningsstøtte: •Den nye beslutningsstøttefaktor 'Antikolinerg' a dvarer om forsigtighed vedrørende risiko for antikolinerge bivirkninger ud fra Sundhedsstyrelsens beskrivelse af antikolinerge lægemidler. •Den nye beslutningsstøttefaktor 'Seponering' giver input til seponeringsvejledning ud fra Sundhedsstyrelsens seponeringsliste.
Faktoren Antikolinerg: Nedenstående billede illustrerer beslutningsstøtte fra faktoren 'Antikolinerg' med detaljebeskrivelse i højre side og link til Sundhedsstyrelsen. Her ses også knappen <Seponering> nederst i vinduet.
Faktoren Seponering: Beslutningsstøtte vedrørende seponering er som udgangspunkt ikke synlig, men kan vises med knappen <Seponering>, på oversigten over beslutningsstøtten, enten for ordinationen eller for hele medicinkortet. Knappen <Seponering> er kun synlig, hvis der er et præparat med denne beslutningsstøtte, som vist i nedenstående billede. Ved klik på <Seponering> frasorteres øvrig beslutningsstøtte i visningen, så der kun vises beslutningsstøtte om seponering. Ved klik på knappen igen, vises den øvrige beslutningsstøtte igen.
Nedenstående billede illustrerer vinduet efter klik på <Seponering>. Her fremgår beslutningsstøtte fra faktoren 'Seponering'. Ved klik på <Seponering> igen, vises beslutningsstøtten på ovenstående billede igen.
|