<< Klik for at se indhold >> EG Clinea - version 24.3 |
EG Clinea 24.3
På nuværende tidspunkt bliver niveauopdelingen på ydelser automatisk nulstillet ved takstopdatering. Det betyder, at hvis I selv har fjernet specifikke tillægsydelser fra nogle grundydelser, bliver de oprindelige tillægsydelser sat på grundydelserne igen ved takstopdatering.
Vi er klar over, at dette for nogle er en udfordring, og derfor har vi nu udviklet en ny indstilling som sikrer, at I selv kan styre, om niveauopdeling skal nulstilles ved takstopdatering.
Den nye indstilling kan deaktiveres, hvilket vil sige, at niveauopdelingen på jeres ydelser ikke bliver nulstillet ved nye eller opdaterede ydelser. Hvis I selv har tilpasset niveauerne for grundydelser og tillægsydelser, som adskiller sig fra hvad der er angivet i takstkortet, og ønsker at bevare denne niveauopdeling, vil det give mening for jer at få deaktiveret den nye indstilling, som styrer dette.
Standardindstillingen er fortsat, at niveauopdelingen automatisk bliver nulstillet. For at minimere risikoen for fejl i ydelsesafregning, er det kun EG Clinea Support der kan ændre denne indstilling.
Hvis I ønsker at bevare jeres egen niveauopdeling, så den ikke bliver nulstillet ved næste takstopdatering, skal I kontakte os i EG Clinea Support på mail [email protected] hvor I skriver, at I ønsker indstillingen deaktiveret.
Da næste takstopdatering er 1. oktober, anbefaler vi, at I skriver til os i god tid, og gerne allerede nu.
Vær opmærksom på, at I efter deaktivering af indstillingen selv skal stå for at vedligeholde niveauopdelingen som angivet i takstkortet ved fremtidige takstopdateringer. Nye ydelser vil automatisk få en standard niveauopdeling. Alle priser vil stadig blive opdateret automatisk, selvom indstillingen deaktiveres.
For mere information om niveauopdeling i EG Clinea generelt, læs mere her. |
Det er nu muligt at oprette en kalenderaftale som en gruppebooking. På denne måde kan flere patienter bookes ind på den samme aftale.
Oprettelse af aftaletype til gruppebooking For at kunne lave en gruppebooking, skal der oprettes en ny aftaletype med typen 'Gruppe'. Disse aftaletyper lægger sig automatisk nederst i listen over aftaletyper ved oprettelse. På samme måde som ved andre aftaletyper, kan der knyttes et oplysningsskema til en gruppe-aftaletype.
Booking af gruppeaftale Ved booking af en gruppeaftale i kalenderen vises oversigten 'Patienter', hvor der kan tilføjes patienter på gruppeaftalen. Det gøres via højrekliksmenuen (genvejstast <Ins>) eller CPR- eller navnefeltet. Der kan tilføjes så mange patienter som ønsket. Patienter slettes via højrekliksmenuen eller genvejstasten <Del>.
Når en patient er tilføjet, fremgår det i kolonnen 'SMS' om patienten kan modtage SMS vedrørende gruppeaftalen. SMS kan tilvælges som ved almindelige aftaletyper.
Via højrekliksmenuen kan du 'Gå til patient'. Hvis dette gøres inden aftalen er gemt, bliver aftalen automatisk gemt.
Visning af gruppeaftale Når der er booket en gruppeaftale, vises den blot med teksten "Gruppeaftale" i kalenderen. For at se, hvilke patienter, der er booket på gruppeaftalen, skal den åbnes.
Gruppeaftaler vises ligesom alle andre aftaler på Patienthoved. Her kan patienten også sendes til kø via F4 og fremmødemarkering via ankomstterminal fungerer som vanligt. Når den første patient på en gruppebooking er markeret som ankommet, bliver hele gruppeaftalen markeret som ankommet.
Redigering af gruppeaftale Ved redigering af en gruppeaftale kan de enkelte patienter på oversigten markeres som aflyst eller udeblevet. Det gøres via højrekliksmenuen eller genvejstaster. En patient, der markeres som aflyst, fjernes fra patientoversigten på aftalen. Det er kun den ene patient som aflyses - ikke hele aftalen. En patient, der markeres som udeblevet, vises på oversigten med grå skrift. Kolonnen 'SMS' vises ikke ved redigering af en gruppeaftale, da det ikke er muligt at sende SMS om dette.
Hvis hele gruppeaftalen skal slettes eller aflyses, gøres det på samme måde som almindelige aftaler. Dette fjerner gruppeaftalen fra kalenderen, og alle patienter på gruppeaftalen får deres aftale slettet/aflyst. Ved aflysning er gruppeaftalen stadig synlig på listen over patientens kalenderaftaler på Patienthoved.
Gruppeaftaler kan flyttes og kopieres på samme måde som andre aftaler, hvorved alle patienter på gruppeaftalen flyttes med.
Aftaletypen for en gruppeaftale kan kun ændres til en anden aftaletype af typen 'Gruppe'.
Gruppeaftaler på Patientportalen og Min Læge appen Patienten kan se gruppeaftaler og eventuelt tilknyttede oplysningsskemaer på lige fod med andre aftaler på Patientportalen og i Min Læge appen. Patienten kan også aflyse sin deltagelse i en gruppeaftale via begge platforme.
Hvis alle patienter på en gruppeaftale selv aflyser deres deltagelse (eller enkeltvist markeres som aflyst ved redigering af aftalen), vil gruppebookingen fortsat eksistere i kalenderen, og skal manuelt slettes.
Det er ikke muligt for patienterne selv at booke gruppeaftaler via Patientportalen eller Min Læge appen. |
Fremadrettet bliver autosvar på rekvisitioner først sendt til patienten 2 hverdage efter det er modtaget fra laboratoriet. Dette skal sikre, at patienten kun får et autosvar, hvis alle prøver er OK på tværs af rekvisitioner.
Baggrunden for denne ændring er de scenarier, hvor der oprettes flere rekvisitioner på patienten inden for kort tid, og disse rekvisitioner har forskellige svar. Eksempel: Der er oprettet to rekvisitioner på patienten samme dag. Først modtages svar på den ene rekvisition; denne har normale labsvar. Dagen efter modtages svar på den anden rekvisition; denne har unormale/afvigende labsvar. Forsinkelsen på 2 hverdage sikrer, at patienten ikke modtager autosvar på den første rekvisition med besked om, at alt er ok. I stedet forbliver begge labsvar i 'Indbakke' til håndtering af klinikken.
Derudover bliver alle labsvar, som har tekstværdien "Gruppe", autohåndteret fremadrettet, uanset hvilken prøve der er tale om. Ligeledes bliver alle labsvar, som har tekstværdien "Sendt", "KIA SVS" eller "KIA SHS" fremover håndteret som midlertidige svar. Det betyder, at svarene autoarkiveres, og der sendes ikke autosvar til patienten. |
Det er nu muligt at vedhæfte et PDF-dokument fra Media-modulet og sende til patienten via digital post. Der kan vedhæftes ét dokument pr. forsendelse, og dokumentet skal være i PDF-format.
Det gøres på samme måde, som når der normalt sendes til digital post: I modulmenuen øverst i EG Clinea, vælg Andre > Send dokument til digital post. Her åbner en liste med dokumenter fra patientens Mediamodul, som kan vedhæftes og sendes. Dokumentets titel indsættes automatisk som overskrift på forsendelsen, men denne kan ændres. |
Søgefunktionen i journalmodulet er blevet optimeret med henblik på nemmere udskrift af de fremsøgte journalkontakter.
Ved søgning i journalen med knappen <Søg>, bliver alle de journalkontakter, som opfylder søgekriteriet, nu automatisk markeret med et flueben i en ny checkboks i listen over journalkontakter til venstre.
Når søgefunktionen lukkes, vil journalkontakterne, som opfyldte kriterierne ved seneste søgning, fortsat være markeret. Når de fundne journalkontakter allerede er markeret, er det let at udskrive/vedhæfte dem efterfølgende.
Hvis der ikke findes journalnotater som opfylder søgekriteriet, vises ingen checkbokse ud for listen over journalkontakter.
|
Der er tilføjet en ny tastaturgenvej til at åbne patientens Forløbsplaner i journalmodulet. Genvejstasten er <Alt+B>. |
Det er nu muligt at oprette en kalender uden en tilhørende kø. Når en ny kalender uden kø åbnes, vil der til højre for kalenderen blot være en blank kø med oplysning om, at ingen kø er valgt.
Ved fremmødemarkering på Patienthovedet på en kalenderaftale uden tilhørende kø, vises blot info om, at patienten er markeret som ankommet og patienten bliver således ikke sat i nogen kø. Noten på en kalenderaftale, der er markeret som ankommet, og som ikke har en tilhørende kø, vil ligeledes ikke indeholde oplysninger om kø.
Oprettelse af kalender foretages som altid under Menu > Systemmanager > Kalender og kø > Opsætning > Kalender. |
Du kan nu få et bedre overblik i Medicinmodulet med den nye kolonne "Doseringstype". Her vises om doseringen på ordinationen er 'Fast', 'Kombineret' eller 'Efter behov'. Informationen vises kun på ordinationer, ikke på recepter.
Det er som altid muligt at tilpasse hvilke kolonner der skal være synlige, via højreklik på en kolonne og 'Vælg kolonner'.
|
Kolonnen "Note" er blevet føjet til Henvisninger i modulet Opfølgning. Noter tilføjes og redigeres med <F2> eller via højrekliksmenuen. Når der er angivet en note på en henvisning, fremgår det med et note-ikon i den nye kolonne. Når musen holdes over ikonet, vises notens indhold.
Ved søgning blandt henvisninger i opfølgningsmodulet, søges der også i noter. Noterne eksisterer kun på henvisningerne i opfølgningsmodulet.
|
I EG Clinea version 24.1 blev muligheden for at søge på Krak erstattet af en funktion til at finde patientens adresse på Google Maps, som er mere udbredt og moderne. På baggrund af jeres feedback siden da, har vi nu genindført link til Krak via en ny højrekliksfunktion 'Find på Krak' i feltet 'Adresse' på Patienthovedet.
Funktionen tilsvarer den tidligere funktion 'Søg på Krak', men i en forbedret version, hvor kun patientens navn, vejnavn, husnummer og postnummer bruges til at søge på Krak. Eventuel etage eller lejlighedsnummer i adressefeltet undlades i søgningen.
Google Maps-funktionen eksisterer stadig.
|
Nationalitetskoderne for 'Grænsearbejder', 'Asylansøger' og 'Danmark (Diplomat)' er blevet fjernet, da de ikke længere anvendes af regionerne. Disse valgmuligheder kan således ikke længere kan vælges i feltet 'Nationalitet' under <Extra F6> på Patienthovedet.
På patienter, hvor én af de tre nationalitetskoder var valgt, er feltet 'Nationalitet' nu blankt. |
Det er nu muligt, i Statistik-modulet, at foretage udtræk af Refraktionsmodulet. Der er tilføjet tre nye udtræk: •Autorefraktor •Lensmeter •Visus
De enkelte felter i udtrækkene kan tilvælges ved oprettelse eller redigering af en skabelon i Statistik.
|