<< Klik for at se indhold >> EG Clinea - version 25.2 |
EG Clinea 25.2
For at styrke kommunikationen mellem klinik og patient er det nu muligt automatisk at sende en ny SMS til patienten, når en eksisterende aftale flyttes i kalenderen.
Funktionen aktiveres via indstillingen ´Vis dialogboks´, som findes under Indstilling > Kalender > Dagskalender > Vis dialogboks. Når denne indstilling er sat til "Ja", så vises der en dialogboks, hver gang en kalenderaftale flyttes. Her er der mulighed for at vælge, om der skal sendes en ny SMS til patienten i forbindelse med flytningen.
|
I kalender-modulet er der under gruppebooking tilføjet en ny funktion i højrekliksmenuen: "Tilføj aktiv patient" (CTRL+INS). Funktionen gør det muligt, hurtigt at tilføje den aktuelt valgte patient (fra Patient-modulet) til en gruppebooking, uden at CPR-nummeret skal indtastes manuelt.
Oprettelsen af en gruppebooking foregår fortsat som tidligere. Yderligere information findes i det relevante afsnit her.
Funktionen er tilgængelig ved både oprettelse og redigering af gruppebookinger og vises kun, hvis en patient er aktivt valgt i systemet. Funktionen understøtter begge kalender-typer. |
Ved udskrivning af patientdata er det nu muligt at vælge, om patientens relationer skal medtages i udskriften.
Udskrivningen af patientdata fungerer fortsat som tidligere. Yderligere information findes i det relevante afsnit her.
På formularen ´Udskriv patient´, som findes under fanen ´Andre´, er der tilføjet en ny afkrydsningsboks med navnet "Relationer". Denne boks gør det muligt at fravælge visning af patientens relationer i udskriften. Boksen er som udgangspunkt ikke markeret.
Hvis relationer medtages, vises de i et overskueligt 3-linjet format med følgende information: 1.Relationstype 2.CPR-nummer 3.Navn
Ændringen giver øget fleksibilitet ved udskrivning - især i situationer, hvor relationer ikke bør fremgå. |
Når der automatisk oprettes kontakter i journalen, gemmes de som en del af patientens journal for at sikre korrekt dokumentation og tilgængelighed af vigtige data - eksempelvis ved videre behandling eller rapportering. For at beskytte disse data er det nu kun muligt at redigere i de automatiske kontakter.
De automatisk oprettede kontakter kan redigeres direkte via højrekliksmenuen under den enkelte kontakt under Journal-modulet, som vist i eksemplet nedenfor.
Hvis en automatisk kontakt forsøges slettes, vil følgende besked fremgå:
|
Da de gældende regler omkring rettigheden ´EDI godkend´ er ændret, så er det gennem PLO blevet bekræftet, at det fremadrettet kun er læger, der må godkende og sende elektroniske henvisninger. Rettigheden er derfor blevet tilrettet, så sekretærer og sygeplejesker kun vil kunne autogodkende lægebreve, og ikke længere elektroniske henvisninger. Samtidig er rettigheden omdøbt til 'Autogodkend sendte svar' for at afspejle den justerede funktionalitet.
Denne ændring sikrer, at elektroniske henvisninger kun kan sendes med lægefaglig godkendelse i overensstemmelse med gældende regler. |
TILFØJELSER EFTER RELEASE AF VERSION 25.2
Vi er glade for at præsentere den nye AI-drevne funktion ´Tale til notat´. Funktionen gør det muligt automatisk at generere journalnotater ud fra samtalen mellem behandler og patient. Det giver jer mulighed for at fokusere fuldt ud på patienten under konsultationen, mens Clinea lytter med og opretter et udkast til journalnotatet i baggrunden.
Bemærk: •Funktionen kræver en aktiv licens som tilkøbes pr. bruger. •En tilkoblet og fungerende mikrofon er nødvendig, for at optagelsen kan gennemføres.
Funktionen er kun synlig i øverste hjørne af Clinea, når der er tilkøbt en licens. Funktionen er aktiv, når der er valgt en patient i patienthovedet.
Sådan bruger du ´Tale til notat´
1. Åbn patientens journal ´Tale til notat´ bliver først aktiv, når en patient er valgt i patienthovedet (dvs. et CPR-nummer er indtastet). Du kan se, at funktionen er klar, når <Start>-knappen vises i orange.
2. Start optagelsen Klik på <Start> for at begynde optagelsen. Når optagelsen er i gang, vises statusbeskeden: "Optager lyd..." øverst på skærmen. Skulle din mikrofon være frakoblet eller ikke fungere, vil Clinea automatisk vise en advarsel, så du undgår at gennemføre en optagelse uden lyd.
3. Sæt optagelsen på pause (valgfrit) Når optagelsen er igang, bliver <pause>- knappen aktiv. Klik her for at sætte optagelsen på pause. Du kan genoptage ved at klikke på <Genoptag>.
4. Stop optagelsen Når samtalen er afsluttet, klik på <Stop>. Clinea starter nu automatisk med at generere et journalnotat baseret på den optagede samtale. Statusbeskeden "Notat oprettes..." vises.
5. Gennemgå det genererede notat Når notatet er oprettet, åbnes journalen automatisk, hvor notatet vises i et struktureret og redigerbart format. Her vil indholdet blive placeret i de relevante sektioner og opsummerer samtalen i korte og overskuelige stikord, dette betyder, at ikke hele samtalen transskriberes. For at notaterne kan placeres korrekt i journalen, er det vigtigt, at I har tilpasset jeres journalopsætning, så sektionerne "Subjektiv", "Undersøgelse" og "Plan" som minimum er synlige. Bemærk! Journalnotaterne kan ikke placeres i andre moduler i Clinea.
6. Redigér, gem eller annullér Det genererede journalnotat kan redigeres, før det gemmes. Når du er færdig, vælger du enten at gemme notatet eller annullere det. Det er ikke muligt at tilføje mere via lyd til et notat, der allerede er oprettet. Ønsker du at tilføje mere, skal det eksisterende notat først gemmes, hvorefter en ny optagelse kan påbegyndes.
Bemærk! Hvis du forsøger at åbne en ny patients journal, mens optagelsen er i gang, vil Clinea informere dig med en pop-up om, at optagelsen afsluttes, hvis du vælger at gå videre.
|