<< Klik for at se indhold >> Ydelsesregistrering med henv. pligt <Ctrl+Y> |
I ydelsesregistrering indsættes henvisninger, konsultationer, tillægsydelser og operationer. Der er en farve indikation nederst i statuslinjen, hvis der er modtaget en ikke ibrugtaget elektronisk henvisning på patienten.
Ofte stillede spørgsmål
Læs afsnittet Låsning i EG Clinea. |
EG Clinea version 16.4 indeholder en funktion, der automatisk oversætter afsenders SKS nr. til ydernr. 000000 ved overførsel af henvisning til patient. |
1. Gå til Ydelser (Ctrl+Y) 2. Opret evt. en henvisning markeret faktura/ingen henvisning 3. Marker ydelsen, hvortil der skal oprettes kreditnota, vælg <Ctrl+Alt+Ins> eller brug højreklik menuen og vælg "Opret kreditnota" 4. Gem ydelsen og udskriv med <F5> eller sen som e-faktura med <F7> OBS! Kreditnota vises med rød tekst |
1. Gå i Systemmanager, klik på Ydelsesregistrering og vælg Niveauopdeling 2. I vinduet ”Niveau 1 – grundydelser” markeres ydelsen som skal foreslås som privat 3. Tast <F2> for at rette ydelsen 4. Sæt flueben i feltet ”Foreslå som privat” og tast <OK> |
1. Gå til ydelser <Ctrl+Y> 2. Marker ydelsen som skal korrigeres og tast <F2> for at rette OBS! det er kun på niveau 1 ydelsen skal korrigeres. Alle vedhæftede tillægsydelser korrigeres automatisk sammen med. 3. Indtast dags dato som Korrektionsdato og gem ydelsen. Der kommer herefter et ”K” ud for ydelsen, som angiver, at den er korrigeret og kommer med i afregningen. OBS! korrektionsdatoen skal være inden for den periode, som skal afregnes. |
Korrigering af en ydelse på gruppe 2 patienter foregår ved at oprette en manuel kreditnota på den oprindelige/forkerte ydelse og udskrive denne, og derefter oprette den korrekte ydelse på normal vis. Følg trinnene herunder:
1.Gå til Ydelser <Ctrl+Y>. 2.Opret en ny ydelse (<Ins> eller højreklik og vælg Ny). 3.Fremsøg den oprindelige/forkerte ydelse. 4.Sæt 'Antal' til -1. 5.Sørg for, at beløbet i feltet 'Grp. 2 egenbetaling' tilsvarer beløbet i samme felt på den oprindelige ydelse. 6.Sørg for, at 'Ydelsesdato' tilsvarer den dato, den oprindelige ydelse blev taget. 7.Angiv dags dato i feltet 'Korr. dato'. 8.Gem og vælg <Ja> til, at ydelsen skal kodes på trods af, at samme ydelse allerede er kodet én gang på den valgte ydelsesdato. 9.Såfremt der er tillægsydelser, skal disse også korrigeres på tilsvarende måde. Følg trin 3-8 for alle eventuelle tillægsydelser. 10.Udskriv fakturaen (kreditnotaen). Bemærk! Dette trin er meget vigtigt. Hvis ikke den udskrives, før den korrekte ydelse oprettes, vil kreditnotaen komme med på den efterfølgende faktura for den korrekte ydelse, hvilket vil kræve yderligere oprettelse af en ny kreditnota og dermed mere administration. 11.Opret herefter den korrekte ydelse med 'Ydelsesdato' tilsvarende den dato, den oprindelige ydelse blev taget, og 'Korr. dato' tilsvarende dags dato. Sørg for, at beløbet i feltet 'Grp. 2 egenbetaling' er korrekt. Såfremt der er tillægsydelser, skal disse også korrigeres på tilsvarende måde. Afslut ved at udskrive den nye faktura. |
OBS! ydelseskoder fra nr. 0001 til 0099 er til fri afbenyttelse til private ydelser 1. Gå i Systemmanager, klik på Ydelsesregistrering og vælg Ydelser 2. Tast <Ins>, udfyld data og tast <OK> 3. Marker feltet ”Takster” og tast <F2> for at rette 4. Indskriv beløb og tast <OK> Nu er ydelsen oprettet som grundydelse med beskrivelse, beløb samt sat til privatmarkeret. Læs evt. mere i afsnittet Opret ydelse. 5. Efterfølgende kan tillægsydelser knyttes til den nye ydelse, hvis det ønskes. Klik igen på Ydelsesregistrering og vælg Niveauopdeling (vær opmærksom på valgte henvisningstype øverst i billedet) 6. I vinduet ”Niveau 1- grundydelser” markeres den nye ydelse 7. I vinduet "Ydelser" markeres den ønskede tillægsydelse. Klik på knappen "Niveau 2". Den nye ydelse har nu fået påsat tillægsydelse. Læs evt. mere i afsnittet Niveauopdeling. |
Læs mere i afsnittet Kodeforkortelse. |
Tips & Tricks
Ved mere end 25 ydelser på en patient vil de ældste blive skjult, og knappen <Vis alle> fremkommer nederst på skærmen. Få vist alle ydelser ved klik på <Vis alle>. |
Indstillinger
Åbn 'Indstillinger' og vælg 'Ydelser' for at se, hvilke indstillinger, klinikken/brugeren selv kan administrere. Læs mere om, hvordan en indstilling kan ændres her. |
Der er indstillinger for Ydelser, som vil skulle ændres af EG Healthcare Support, som eksempelvis:
•Vinduet "indsæt tillægsydelse" kan fravælges ved oprettelse af tillægsydelse. •Spring til kø direkte efter kodet ydelse. •Spring til kalender direkte efter kodet ydelse. •Samtlige brugertyper kan være ansvarlig for egne ydelser. •På e-faktura kan angives CVR, SE, EAN eller telefonnummer som klinikinformation. •e-faktura skal som standard altid udskrives. •Mulighed for at anvende flere forskellige fakturaskabeloner. •Mulighed for opsætning af en standard modtager (fra egne adresser) på en faktura. •Mulighed for at sortere afsluttede henvisninger fra visningen som standard. •Mulighed for der automatisk indsættes * i feltet "Vælg konsultation" så der kan søges på hele tekstbeskrivelsen for en ydelse. •Mulighed for at fravælge den grønne farvemarkering i statuslinjen, der indikerer, at der er modtaget ikke ibrugtaget henvisning på patienten. •Mulighed for at indstille afregningstypen til som standard at være 'Faktura', når der oprettes elektronisk henvisning. |